Den spede begynnelse
Jacob Cohëns historie starter i Italia i 1985. Da grunnla Tato Bardelle, også kjent som «Dr. Denim», det første eksklusive luksusdenimmerket i Italia. Jacob Cohën ble det første denim-merket som ble solgt i high-end butikker over hele verden.
Omvendingen
I 2003 tok selskapet en ny vending mot det vi kjenner Jacob Cohën som i dag. Sønnen Nicola Bardelle tok over selskapet med store ambisjoner og stort pågangsmot. Nicola Bardelle designet blant annet den første jeans for herrer med "skinny-fit", som passet perfekt til en blazer. Denne kombinasjonen ble raskt en suksess blant italienske menn og spredte seg senere til menn over hele verden.
"Go to bed with a dream, wake up with a purpose"
-Nicola Bardelle
Nicola Bardelle satte seg ambisiøse mål, inkludert å etablere nye trender i motebransjen. Hans oppfinnsomhet og konstante ønske om fornyelse førte til suksess, men hovedfokuset forble alltid på å skape tradisjonelle skreddersydde jeans med fantastisk slitestyrke.
For å oppnå den beste kvaliteten og slitestyrken, var valget av denimstoff avgjørende. Bardelle brukte stoffer som japanske Kurabo og Kuroki denim, kombinert med lekre detaljer, inkludert nagler og knapper i ruthenium, platina og karbon. Den karakteristiske logoen, laget av hestekinn, ble plassert bak på buksene og er fortsatt et signaturtrekk på alle Jacob Cohën-jeans i dag.
Jacob Cohën er ikke bare opptatt av å lede an i moteverdenen, men også av å være miljøbevisst. Fra fortid til fremtid, kombinerer selskapet tradisjon og innovasjon for å skape håndverksprodukter av høy kvalitet. Den manuelle tilnærmingen, kombinert med moderne teknikker, resulterer i miljøvennlige produkter som gagner kundene. Dette miljøfokuset har vært en kjerneverdi for Jacob Cohën helt fra starten, med bruk av naturlig bleking og kjemifri farging av stoffene i alle kolleksjoner.